Strah pred odvzemom krvi

Večina otrok se vsaj v enem obdobju sooča s strahom pred odvzemom krvi, zato smo pripravili nekaj predlogov o tem, kako se soočati s to težavo.

Kaj je strah?

Strah je čustvo, s katerim se posameznik odziva, če se čuti ogroženega. Vsi otroci preživljajo obdobja strahov. Strahovi so normalen pojav. Z njimi si otroci pomagajo skozi različne razvojne težave. Z razvojem prihaja do spremembe v intenzivnosti, številu in vsebini strahov. S starostjo se otrokovo okolje razširja, zato prihaja v stik z vedno več dražljaji, ki lahko sprožijo strah.

Med tretjim in šestim letom otroci praviloma doživljajo strahove in se učijo njihovega obvladovanja. Strahove lahko vzbudijo otrokove resnične izkušnje (imel je slab dan pri zadnjem odvzemu krvi), lahko so posledica posnemanja vedenja oseb v njegovi bližini (npr. otrok vidi ali čuti, da se starši ali vrstniki bojijo), lahko pa je dovolj že samo poslušanje napihnjene zgodbe o neljubem dogodku. Možni izvor strahu je tudi bujna domišljija, saj imajo otroci v predšolskem obdobju še razmeroma šibko sposobnost ločevanja resničnosti od domišljije. Otroke lahko neka nova izkušnja prestraši enostavno zato, ker še niso doživeli česa podobnega. Otroci pa se tudi lahko bojijo stvari, s katerimi jih strašijo drugi ljudje, da bi bili ubogljivi (npr. Če ne boš priden, boš dobil injekcijo!).

Česa se otroci največkrat bojijo, ko pridejo v laboratorij?

  • Bolečine. Predstavljajo si, kako zelo jih bo bolelo.
  • Neznanega. Ne vedo, kaj jih čaka. Bojijo se neznane osebe.

Razumevanje

Pomembno je, da otrok ve, kaj se bo zgodilo. Otroku je potrebno razložiti, zakaj mu je potrebno odvzeti kri in približno kakšen postopek je to. Mlajšim otrokom moramo povedati čimbolj preprosto in konkretno (najboljša je igra). Vedno govorimo resnico. Razložimo jim, da je to potrebno zaradi njihovega zdravja (da se bodo bolje počutili) in da to ni kazen zaradi neubogljivosti.

Možnost izbire

Če je le mogoče, je dobro, da se otroku ponudi možnost izbire – v kateri prst ga zbodemo, kje sedi, kdaj je pripravljen.

Jok je dovoljen

Ko je otroka strah, ne pomagajo pripombe: »Ne boj se. Ne bodi dojenček. Veliki fantje ne jokajo.« To ne odstrani strahov, ampak jih samo potlači. Za odraščajočega otroka to lahko pomeni: »Nekaj je narobe z mano.« Bolje je, če mu priznamo, da je bilo včasih tudi nas strah, da smo ga premagali in da z jokom ni nič narobe.

Tolažba

Otroku pomaga, da sedi v naročju nekoga, pri katerem se počuti varno. Za tolažbo pomagajo tudi otrokove priljubljene igrače. Paziti pa moramo na ravnovesje med tolažbo in vzpodbudo, saj lahko hitro privede do tega, da postane strah način obnašanja, s katerim otrok pridobi pozornost staršev, ki je mogoče ne dobi dovolj v nevtralnih okoliščinah.

Kako zamotimo otroka

Ne glede na starost otroka pri odvzemu krvi pomaga, če ga zamotimo. Z njim se lahko pogovarjamo, pojemo, gledamo slike, knjigo. Starši sami najbolj vedo, kaj njihovemu otroku ustreza, zato je dobro, da se na to pripravijo.

Kaj pa starši?

Pomembno je tudi, kako se starši sami vedejo do otrokovega strahu. Posmehovanje, kaznovanje, ignoriranje ali pretirano ukvarjanje z otrokovimi strahovi lahko težavo samo še poslabša. Najprej je treba otroka pozorno poslušati in upoštevati vse, kar vam pove o strahovih. Pomagajte mu, da spozna, kako naravno je, da se človek boji in da ga skrbi. Nato ga pomirite in ga skušajte prepričati, da bo sedanje strahove lahko obvladal in da se bo, ko bo starejši, postopoma naučil premagovati strah. Naj otrok vpraša svoje prijatelje, kako se lotevajo svojih strahov. Pomembno je, da starši čim več časa preživijo z otrokom v skupnih aktivnostih. Tako se ustvari možnost, da otrok pridobi zaupanje, še pomembnejše pa je, da dobi priložnost, da se z roditeljem identificira. Ko premaga svoje strahove, mu posebej povejte, da to veste. Tako se bo učil iz svojega uspeha.

Zdenka Kres

Za optimalno delovanje spletne strani uporabljamo piškotke.

- podrobne informacije..

- pravna podlaga (ZEKom-1)

- smernice informacijskega pooblaščenca

  Sprejemam piškotke.
EU Cookie Directive Module Information